!
91,3% van de mensen klikt hierop…
X

    En jij nu ook! Met dit soort kleine nudges kunnen wij het gedrag van mensen sturen. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Vraag meteen een vrijblijvende offerte aan:

    Bedankt voor je aanvraag :-)

    We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    NieuwsAl het nieuws > Minder agressie op opvanglocatie met sinaasappelgeur

    48,5% minder agressie en geweld op opvanglocaties met sinaasappelgeur!

     

    Door Danny van der Roest

    Door heel Nederland zijn er opvanglocaties voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Deze jongeren bevinden zich vaak in een lastige situatie op een moeilijk moment in hun leven. Op deze opvanglocaties vinden dan ook regelmatig incidenten plaats, zoals verbale en fysieke agressie. Het COA vroeg aan Maverick om een manier te vinden om dit gedrag te veranderen. Recent hebben wij dit mooie project afgerond en daar neem ik jou graag in mee.

    Ondergewaardeerd maar van grote invloed

    Ons reukvermogen is misschien wel het meest ondergewaardeerde zintuig. Toch laat onderzoek onomstotelijk zien dat geur invloed heeft op onze beleving en gedrag. Ons geurorgaan staat dan ook in direct contact met de amygdala, het centrum in de hersenen dat zintuigelijke prikkels koppelt aan emoties en betrokken is bij o.a. angst en agressie. Geur kan daarmee een rol spelen in het verhogen van de veiligheid op de opvanglocaties. Zo blijkt uit praktijkonderzoek dat sinaasappelgeur mensen kalmeert. Er is daarom een pilot opgezet om te testen of het verspreiden van sinaasappelgeur op opvanglocaties tot gedragsverandering leidt en het aantal incidenten terugdringt.

    Een gang vol sinaasappels en een warme douche

    Op twee opvanglocaties hebben wij zeven maanden lang sinaasappelgeur in de algemene ruimtes verspreid via speciale geurdispensers van iScent. Daarnaast ontvingen nieuwe bewoners van de opvanglocaties bij aankomst een douchegel. Deze bevatte dezelfde geur als die werd verspreid in de algemene ruimten. Ook bevatte het flacon een welkomstboodschap op het etiket. Het idee achter de douchegel was uiteraard dat de bewoners een behaaglijke, rustgevende ervaring zouden hebben tijdens het douchen en deze geur enige poos met zich meedroegen na het douchen. Maar nog belangrijker was dat de nieuwe bewoners de geur gingen associëren met een fijne ervaring, namelijk zich welkom voelen en een rustgevende warme douche nemen. Deze associatie zorgt ervoor dat zij zich behaaglijker voelen en rustiger gedragen in de algemene ruimten wanneer zij daar dezelfde geur opmerken. Dit moet op zijn beurt weer leiden tot minder incidenten.

    Gedragsverandering: minder incidenten en meldingen

    Bij de metingen is gekeken naar het aantal incidenten en meldingen. Een incident kan namelijk bestaan uit meerdere meldingen omdat er verschillen type overtredingen zijn gepleegd of er meerdere mensen bij betrokken waren. Het aantal incidenten en meldingen op de twee geurlocaties is zeven maanden lang bijgehouden en vergeleken met twee vergelijkbare locaties waar geen interventies zijn uitgevoerd. (Uiteraard is hierbij gecorrigeerd voor de dagbezetting op elke locatie.) En wat bleek? Het gemiddelde aantal incidenten lag 14,5% lager dan op de controlelocaties. Het aantal meldingen lag zelfs 21,1% lager op de geurlocaties. Dat zijn mooie resultaten!

    Dit effect was vooral te zien op het type incident ‘fysieke agressie en geweld tegen personen’ en ‘overtreden huisregels’. De gemiddelden lagen respectievelijk 48,5% en 45,2% lager op de geurlocaties, een uitzonderlijk verschil!

    De kracht van geur

    Dat is de kracht van geur! Hoewel we met deze opzet geen zuiver causaal verband kunnen trekken lijkt dit de kalmerende kracht van sinaasappelgeur te bevestigen. Het laat de potentie zien van iets subtiels als een geur en dat biedt perspectief voor veel andere problemen. Welk gedrag zou jij met geur willen veranderen?

    Neem eens vrijblijvend contact op om te kijken hoe wij jou kunnen helpen.