Cases en klanten > Alle cases > ANWB
De ANWB gaf ons opdracht om fietsers te stimuleren om fietsverlichting aan te zetten. Uit ons vooronderzoek bleek opvallend genoeg dat een groot deel van de fietsers wel werkende verlichting heeft maar deze niet aanzet. Hoe halen we fietsers over dat wel te doen? Gedrag kan het beste veranderd worden op het moment dat mensen er direct iets aan kunnen doen. Terwijl ze op de fiets zitten dus! En Nederland ligt vol met prachtige rode canvassen; het fietspad. Daarom ontwikkelden wij deze nudge:
Deze tags gaven fietsers op het juiste moment de juiste prikkel – een positieve gedragsinstructie – en dat zorgde voor 30% meer verlichte fietsers! Dit hebben we gemeten door het aantal correct verlichte fietsers voor en na het aanbrengen van de tag te tellen. Deze meting hebben wij tweemaal herhaald met alleen de gedragsinstructie. Ook dit zorgde voor significant meer verlichte fietsers. Het doel van de ANWB was om een nudge te hebben die zij door heel Nederland konden verspreiden. Zij lieten daartoe 10.000 mallen maken die binnen no-time waren afgenomen door leden, gemeenten, verenigingen, scholen en hulpdiensten. In heel Nederland waren de tags te vinden! Op deze manier kan een simpele interventie snel door heel Nederland ingezet worden en veel mensen aanzetten tot veilig gedrag. Bijkomend voordeel is dat mensen het leuk vinden om de tags te zetten. Iedereen blij en veilig onderweg.
Lees hier een uitgebreider artikel over dit project.