Cases en klanten > Alle cases > Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
De faciliteiten om afval te scheiden zijn bij steeds meer bedrijven aanwezig. Goede faciliteiten zijn een voorwaarde voor gedragsverandering, maar zorgen niet voor de gewenste gedragsverandering zelf. We brachten het gedrag in kaart en analyseerden het afval. Wat bleek? Er belandde veel plastic bij het restafval. We ontwikkelde daarop twee verschillende stickers.
Op een sticker stond een boodschap voor zelfovertuiging. Deze sociaalpsychologische techniek zorgt ervoor dat mensen aan het denken worden gezet en zij zichzelf in het proces overtuigen. Door de boodschap op een opvallend beukenblad af te beelden en boven de afvalbakken te hangen diende het ook als herinnering aan de eerder bedachte reden. Resultaat? 29% meer gescheiden plastic.
De andere sticker bestond uit een oranje pijl met daarop een hand die twee stuks plastic weggooit. Deze werd boven de plasticbak geplakt. Hierdoor gaven we medewerkers duidelijkheid waar zij met hun plastic naartoe konden en namen we de twijfel over waar plastic naartoe moest weg. De iconen waren gebaseerd op plasticverpakkingen die het meest werden aangetroffen in het restafval. Dit zorgde voor 33% meer gescheiden plastic.