☰  MENU

AutoModus app: De invloed van complimenten op gedrag

Samen met Interpolis hebben wij jongeren veiliger laten rijden via de AutoModus app. Het door ons ontwikkelde beloningssysteem en de herschreven teksten stimuleerden jongeren om hun smartphone niet te gebruiken tijdens het autorijden.

AutoModus app: De invloed van complimenten op gedrag

Afleiding door mobiel telefoongebruik vormt een groot verkeersveiligheidsprobleem. Interpolis heeft daarom recent de AutoModus app ontwikkeld en getest onder een groep jongeren. Deze applicatie schakelt de telefoon uit tijdens het rijden zodat verkeersdeelname veiliger wordt. Maverick heeft het achterliggende beloningssysteem ontwikkeld (punten versus complimenten) en de teksten herschreven om jongeren te stimuleren om de app te installeren en te (blijven) gebruiken. Het experiment was een succes! Jongeren maakten veelvuldig gebruik van de AutoModus app.

Maverick voorspelde correct dat complimenten beter zouden werken om jongeren te stimuleren om de app te blijven gebruiken dan punten die ingewisseld konden worden voor producten. Complimenten zijn namelijk effectiever om gedrag te veranderen dan tastbare beloningen. Zo hadden complimenten een groter effect op de reductie van gewoontegedrag en smartphoneverslaving. Verder stond de reductie van het telefoongebruik middels complimenten los van de waardering van app en de lengte van het gebruik – dit in tegenstelling tot beloningen.

Wij zijn blij dat wij samen met Interpolis een bijdrage hebben kunnen leveren aan de verkeersveiligheid en kijken nu hoe we dit werk samen voort kunnen zetten. Daarover later meer!
 

» Ga terug naar de nieuwspagina van Maverick.

2 Comments

  1. v. schoenen schreef:

    Zeer goede blog! Ik vond zeer goede informatie

  2. Yvonne schreef:

    Heel hartelijk bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

← Prev Nieuws ItemGeldbeloningen en gedragsverandering: geen goede combinatie

Next Nieuws Item →Effect van negatieve labeling op duurzame keuzes: kwestie van perceptie?