☰  MENU

Atmospherics en Fairtrade

Een bewust ontwerp van de winkelomgeving beïnvloed ons koopgedrag. Deze zogeheten ‘atmospherics’ zorgen ervoor dat wij niet altijd kopen wat wij willen kopen. Lees in dit artikel hoe het in zijn werk gaat.

Atmospherics: waarom wij niet kopen wat we willen kopen

 

Op 9 mei 2017 mocht Danny van der Roest een lezing geven over waarom wij niet altijd de keuzes maken die wij eigenlijk willen maken. In de Grote Kerk van Naarden – een prachtige locatie – legde hij voor het duurzaamheidscafé van Fairtrade Gooise Meren hij uit hoe het onbewuste brein werkt, hoe het komt dat onze keuzes niet altijd overeenkomen met onze waarden en hoe dit verergert wordt als we ons in een winkel bevinden.

 

Het onbewuste brein

Zoals we al vaker hebben uitgelegd, komt ons gedrag minder bewust tot stand dan we vaak denken. Kort gezegd opereert op ons brein op basis van twee systemen: een bewust/rationeel en een meer onbewust/automatisch systeem. Hoewel wij denken dat onze keuzes vooral voortkomen uit onze waarden, kennis en overtuigingen – het bewuste systeem – handelen wij in werkelijk veel vaker vanuit automatisme. En hoe meer ons brein wordt belast, hoe meer automatische processen de overhand krijgen. De omgeving speelt hierbij een belangrijke rol.

 

Keuzestress

Iedereen kent het wel: nog even naar de supermarkt voor een paar boodschappen en je komt thuis met meer en andere producten dan je wilde. Dat is niet gek als je bedenkt wat er in je brein gebeurt in de supermarkt.

Ten eerste wordt je overladen met allerhande varianten van hetzelfde product die erg op elkaar lijken. Daarbij moet je vaak in korte tijd veel relatief goedkope producten aanschaffen. Je bent in dat geval niet optimaal gemotiveerd om grondige afwegingen te maken zoals dat wel het geval is bij bijvoorbeeld de aanschaf van een wasmachine. Je brein krijgt hierdoor teveel prikkels en je ervaart keuzestress. Dit zorgt ervoor dat je automatische systeem meer invloed op je keuzes krijgt.

 

Atmospherics

Marketeers maken hier vervolgens dankbaar gebruik van. Natuurlijk kent iedereen het werk van marketeers die met leuke verpakkingen en mooie beweringen proberen om je te verleiden om hun product te kopen, maar minder weten mensen vaak van de invloed van de winkel zelf. Via de omgeving proberen winkels het gedrag van consumenten te beïnvloeden – dit heet atmospherics. En dat gaat via alle zintuigen! Hieronder een paar sprekende voorbeelden.

Zicht: kleur

Onderzoek laat zien dat mensen in een blauwe winkelomgeving minder vaak aankopen uitstellen en een grotere neiging tot winkelen krijgen dan in bijvoorbeeld een rode omgeving.

Gehoor: muziek

Wanneer er in een winkel Franse muziek wordt gedraaid, worden er meer Franse wijnen verkocht. Maar zodra er Duitse muziek wordt gedraaid, krijgen consumenten plotseling veel meer zin in Duitse wijn – wat toevallig! Een ander onderzoek vond dat klassieke muziek ervoor zorgt dat mensen duurdere producten en meer accessoires aanschaffen, natuurlijk zonder dat mensen dit bewust doorhadden.

Geur

Onderzoek toont aan dat een prettige geur in een winkel zorgt voor meer volharding in het koopgedrag: mensen gaan minder snel met lege handen naar huis. Ook waarderen mensen de winkel én de producten meer. Maar in werkelijkheid heeft geur daar natuurlijk niets meer te maken!

Tast: temperatuur

Ook de temperatuur heeft invloed op onze beoordeling. Onderzoek liet eerder al zien dat wij vreemden als positiever beoordelen wanneer wij een warme drank vasthouden dan wanneer wij een koude drank in onze handen hebben. Hetzelfde geldt voor winkels: een hoge temperatuur zorgt ervoor dat wij allerlei positieve eigenschappen toeschrijven aan de winkel en de producten wat kan leiden tot meer aankopen.

 

» Ga terug naar de nieuwspagina van Maverick.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

← Prev Nieuws ItemWaarom citroengeur zorgt voor een schonere openbare ruimte

Next Nieuws Item →De pianotrap is een belachelijke nudge